• P L A N Ö R

Planör

“Planör” kelimesi dilimize, Fransızca “Planeur” sözcüğünden girmiştir. Fransızca karşılığı “Süzülerek uçmak, süzülerek uçarak mesafe kat etmek”tir. 18 yy.’da Fransız Bilim Adamı Labri, ilk planör tasarımlarını gerçekleştirmiş ve uçurmuştur. Tasarımlarında Martı figürleri kullandığı için günümüzde planörcülüğün simgesi martıdır. Günümüzdeki modern planörcülüğün öncüsü sayılabilecek çalışmalar 18 yy. sonlarında Alman Bilim Adamı Otto LİLİENTHAL tarafından yapılmıştır. Bu çalışma 19 yy. başında insanlık tarihinin ilk motorlu uçuşunu gerçekleştiren Amerikalı Wright kardeşler için bir kaynak oluşturmuştur.

İkinci dünya savaşı sırasında askeri amaçlı uçakların geliştirilmesinde yaygın olarak kullanılan planörler, 20 yy.’da büyük bir hız ile gelişen havacılığa ciddi bir ivme kazandırmıştır.

Planör havadan ağır, hava akımlarından faydalanarak uçabilen motorsuz bir hava aracıdır. Bu hava aracı ile yapılan uçuşa, "Planörcülük" denir. Planörcülük, havacılığın temeli kabul edilir. Uçmayı öğrenmek, öğretmek için kullanılan en ekonomik ve güvenli hava aracıdır.

Planör, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı (İnternational Civil Aviation Organization-ICAO) tarafından; “Uçuş esnasında sabit tepkimeler üreten yüzeyler sayesinde kaldırma gücü oluşturabilen, havadan ağır motorsuz hava aracı” olarak tanımlanmaktadır.

Avrupa Müşterek Havacılık Otoritesi (JAR-Joint Aviation Authorities) , JAR 22 “Planörler ve Motorlu Planörler” ; “Havadan ağır, uçuşu sırasında aerodinamik kuvvetler sayesinde kaldırma kuvveti oluşturabilen yüzeye sahip motorsuz serbest uçuş yapabilen hava aracı,”

Uluslararası Sportif Havacılık Federasyonu (FAI) ise; “Sabit kanatları yapısı sayesinde kaldırıcı güç oluşturarak havada süzülme kabiliyetine sahip, havadan ağır motorsuz hava aracı,”

Planör, Havadan ağır, uçuşu sırasında aerodinamik tepkimeler sayesinde kaldırma kuvveti oluşturabilen yüzeye sahip, motorlu ya da motorsuz, serbest uçuş yapabilen hava aracıdır. Fiberglas ve epoksi destekli kompozit bir malzemeden oluşan gövde ve kanatlara sahiptir. Ayrıca, uçma hissinin ve becerisinin en etkili biçimde ölçülebildiği, uçmayı öğrenmek ve öğretmek için kullanılan en ekonomik hava aracıdır. Planörün uygun irtifada uçuşa başlayabilmesi için 3 farklı kalkış metodu kullanılır.

a) Otovinç ile kalkış
b) Uçak römorku ile kalkış
c) Kendi kendine kalkabilen (Self - launch) motorlu planör











  • Otovinç ile Kalkış

    Uçak Römorkunda Kalkış

    Kendi kendine kalkabilen (Self - Launch) motorlu planör