“Planör” kelimesi dilimize, Fransızca “Planeur” sözcüğünden girmiştir. Fransızca karşılığı “Süzülerek uçmak, süzülerek uçarak mesafe kat etmek”tir. 18 yy.’da Fransız Bilim Adamı Labri, ilk planör tasarımlarını gerçekleştirmiş ve uçurmuştur. Tasarımlarında Martı figürleri kullandığı için günümüzde planörcülüğün simgesi martıdır. Günümüzdeki modern planörcülüğün öncüsü sayılabilecek çalışmalar 18 yy. sonlarında Alman Bilim Adamı Otto LİLİENTHAL tarafından yapılmıştır. Bu çalışma 19 yy. başında insanlık tarihinin ilk motorlu uçuşunu gerçekleştiren Amerikalı Wright kardeşler için bir kaynak oluşturmuştur.
İkinci dünya savaşı sırasında askeri amaçlı uçakların geliştirilmesinde yaygın olarak kullanılan planörler, 20 yy.’da büyük bir hız ile gelişen havacılığa ciddi bir ivme kazandırmıştır.
Planör havadan ağır, hava akımlarından faydalanarak uçabilen motorsuz bir hava aracıdır. Bu hava aracı ile yapılan uçuşa, "Planörcülük" denir. Planörcülük, havacılığın temeli kabul edilir. Uçmayı öğrenmek, öğretmek için kullanılan en ekonomik ve güvenli hava aracıdır.
Planör, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı (İnternational Civil Aviation Organization-ICAO) tarafından; “Uçuş esnasında sabit tepkimeler üreten yüzeyler sayesinde kaldırma gücü oluşturabilen, havadan ağır motorsuz hava aracı” olarak tanımlanmaktadır.
Avrupa Müşterek Havacılık Otoritesi (JAR-Joint Aviation Authorities) , JAR 22 “Planörler ve Motorlu Planörler” ; “Havadan ağır, uçuşu sırasında aerodinamik kuvvetler sayesinde kaldırma kuvveti oluşturabilen yüzeye sahip motorsuz serbest uçuş yapabilen hava aracı,”
Uluslararası Sportif Havacılık Federasyonu (FAI) ise; “Sabit kanatları yapısı sayesinde kaldırıcı güç oluşturarak havada süzülme kabiliyetine sahip, havadan ağır motorsuz hava aracı,”
Planör yapı ve kumanda sistemi olarak normal uçaklardan hiç bir farkı olmayan bir hava aracıdır. Planörleri; Eğitim Planörleri, (TMG) Motorlu Planörler, Yarışma Planörleri (Mesafe Uçuşları için) ve Akrobasi planörleri olarak sınıflandırabiliriz.
Envanterimizde kullandığımız eğitim planörü Polonya yapımı SZD 50-3 PUCHACZ eğitim planörüdür. Boş ağırlığı 380, Toplam uçuş ağırlığı 570 Kg’dır. Maksimum hızı 215 Km/saattir.
Planör havacılığın temeli sayılan bir hava aracıdır. Motorsuz olması nedeni ile uçan kişiler hem uçmayı öğrenmekte hem de gerçek anlamda meteoroloji bilgisine sahip olmaktadırlar. Planörcülükte esas olan mesafe uçuşları yapabilmektir. Günümüzde planörle mesafe rekoru 3008 Km. dir.
Planörler; Vinç ile kalkış, Uçak arkasında kalkış ve Self Launch (Kendi kendine kalkabilme) şeklinde yerden kalkış yapabilirler. Kalkış yapan planörler hava içerisinde oluşan termikler ya da Yelken (çarpma rüzgarlarla oluşan kaldırıcılar) kaldırıcıları ile hava içerisinde uzun süre uçabilmektedirler.
Otovinç ile
Kalkış
Uçak Römorkunda
Kalkış
Kendi Kendine Kalkabilen (Self - Launch)
Motorlu Planör
Teorik eğitim toplamı 30 saattir. Uçuşlar İki aşamadan oluşmaktadır. Birinci Safha ve İkinci Safha Eğitimi.
Birinci safha sonunda A brövesi almaya hak kazanılır.
İkinci safha içerisinde B ve C brövesi alınır.
Eğitimin sonunda SHGM (Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü) Kontrol Pilotu tarafından Lisans alma ve Acil durum prosedürlerinden teorik sınav yapılır. Sınavda başarılı olan öğrenciler SHGM tarafından belirlenen kontrol pilotu ile Planör Pilot Lisansı alma uçuşunu gerçekleştirir. Uçuşta da başarılı olan öğrenci SHGM onaylı Planör Pilot Lisansı almaya hak kazanır.
Uçuş Ekibi Lisasnlandırma Talimatı (SHT-FCL) kapsamında gerekliliklerini yerine getiren adaylara 30 saat teorik eğitim, 16 saat uçuş eğitimi verilir. Kontrol Pilotu tarafından yapılan uçuş sonrası Planör Uçuş Öğretmeni Sertifikası almaya hak kazanılır.
Teorik eğitim toplamı 10 saattir. Uçuşların tamamı çift kumandadır. Toplamda 4 saat temel eğitim uçuş dersleri verilir.